Tudd meg, mitől lesz az előadásod átlagosból zseniális.

Kategória: Ötletből - Siker | Cikk Gyors olvasása
MEGOSZTÁS

 

Tudd meg, mitől lesz az előadásod átlagosból zseniális.
 
 
 
 

 

 

Ez a cikk akkor is hasznos lesz a számodra, ha sosem tartasz előadásokat, ugyanis ezeket az elveket kell használnod akkor is, ha YouTube videót vagy Facebook live adást készítesz. Teljesen mindegy, hogy a nézőid élőben vannak vagy egy monitor mögül néznek téged, ugyanazon szempontok alapján döntik el, hogy érdekes, amit előadsz vagy sem. A különbség csak ott van, hogy élőben a nézők szemébe tudsz nézni.

 

7 meglepő eredmény, amire a kutatók rájöttek

 

720 önkéntest vizsgáltak meg laboratóriumi körülmények között, hogy kiderítsék mitől népszerűbbek egyes TED előadások, mint a többiek.

 

Ha nem ismernéd: „A TED (Technology, Entertainment, Design – technológia, szórakoztatás, dizájn) konferenciák globális sorozata, melyeket a non-profit Sapling Foundation (alapítvány) rendez. A konferenciák témáját kifejezi a szervezők fő jelszava: „ideas worth spreading”, azaz olyan gondolatok, amelyeket érdemes terjeszteni. A rendezvény különlegessége, hogy az előadók számára csupán 18 perc áll rendelkezésre, hogy átadják az információt, amit kívánnak, ugyanakkor inspirálják a hallgatóikat. A TED weboldalán lehetőség van a videók feliratozására, ennek eredményeképpen már több mint 1300 videó érhető el magyar felirattal.”

 

A TED előadók a világ legjobbjai, így logikusnak tűnt, hogy őket vizsgáljuk meg, ha tudni szeretnénk, mitől lesz egy előadás sikeres vagy átlagos. Az oldalon több mint 2400 előadás található, így elég megbízható eredményeket kapunk, ha ezekből vonunk le következtetéseket.

 

A Science of people kutatói a következőkre jutottak:

 

  1. Nem az számít, hogy mit mondasz, hanem az, ahogyan mondod.
     

A kísérletben résztvevők akkor is ugyanazokat a TED előadásokat tartották jónak, ha az előadásról készült videónak nem volt hangja. Vagyis pusztán a testbeszéd alapján, egyetlen hang nélkül is ki tudták választani a legjobb TED előadásokat.
 

Tanács: Több hangsúlyt fektess a testbeszédedre, mint a szavaidra. Ha lelkesen magyarázol és energikus vagy, az mindig tetszést vált ki a nézőkből.

 

 

  1. Gesztikulálj a kezeddel

A népszerű TED előadók rendszeresen gesztikulálnak a kezükkel. Az igazán jó előadásoknál átlagosan 272 kézgesztikulációt számoltak meg, míg a TOP előadások esetén ez a szám 465-re emelkedett.
 

Tanács: Hagyd a kezeidet is beszélni. Gesztikulálj, integess, mutogass, rajzolj a levegőbe, ami csak ösztönösen jön.

 

 

  1. Az előre megírt szöveg megöli a karizmád

A felolvasott szöveg, vagy a súgógép megváltoztatja a hangszínedet és így a közönség nem tudja maga elé képzelni mindazt, amit mondasz. Minél több történetet mesélsz, minél inkább mesélős az előadásod, annál jobban fogja élvezni a közönség.íííí
 

Tanács: Mindig fejből mondd az előadásodat, az előre megírt szövegek és a betanult sablonok megölik az előadásodat. Mondd azt, ami belőled jön és a prezidet használd gondolatvezetőnek.

 

 

  1. A mosoly okosabbá tesz

A vizsgálatok kimutatták, hogy aki a 18 perces TED előadás alatt többet mosolyog, azokat a nézők intelligensebbnek tartották, mint akik kevesebbet.
 

Tanács: Nem számít milyen komoly vagy komor a témád, találj valamit, amin mosolyoghatsz.

 

 

  1. Csak 7 másodperced van!

Megvizsgáltak rengeteg TED videót és azt találták, hogy az emberek többsége 7 másodperc alatt döntötte el, hogy tetszik-e neki és tovább nézi vagy sem.

Ezért az előadásod első 7 másodperce kritikus fontosságú az előadásod megítélésének szempontjából. Az elején sok mosoly, sok kézgesztikulálás és rengeteg érzelmet kell a hallgatóságra zúdítani. Játssz a hangsúlyoddal, tarts hatásszünetet, mesélj történetet és legyél könnyed, humoros.

 

Forrás: scienceofpeople.com

 



 

Hogyan építsd fel az előadásodat

 

A következő gyűjtemény a Forbes magazin kutatásán alapszik. „A Forbes amerikai kiadó és média vállalat, melynek legjelentősebb publicisztikája a kéthetente megjelenő Forbes magazin – a legrégebbi üzleti magazin Amerikában. 2007-ben ünnepelte fennállásának 90. évfordulóját. A Forbes az iparág egyik legnagyobb és legsikeresebb családi vállalkozása, mely az elmúlt években tovább bővült: Forbes.com, Forbes Konferencia Csoport, Forbes Egyéni Média, Amerikai Örökség.”

 

9 gyakorlatias tanács a sikeres előadáshoz

 

  1. Legalább 3 történetet mesélj el. A történetek fogják meg a nézők szívét és hatnak az agyukra is. A történetek még az ősidőkben ivódtak a génjeinkbe és segítenek abban, hogy jobban megértsék a gondolataidat és kialakuljon közted és köztük egy mélyebb kapcsolat. Ne csak tényeket, számokat közölj, legyél sokkal emberibb. A történetek lehetnek viccesek.
     
  2. Gyakorolj könyörtelenül. Nem születhet mindenki előadónak. Dr. Jill Bolte-Taylor - akinek a TED előadását 15 millióan látták, mert annyira zseniális lett - 200 alkalommal gyakorolta el, mielőtt előadta a nézők előtt. Gyakorolj te is a barátaid előtt, amíg a tartalom helyett a közönségre tudsz figyelni.
     
  3. Taníts valami újat a közönségednek. Az agyunk imádja az újdonságokat. Az előadásod ismeretlen, szokatlan vagy váratlan elemei kizökkentik a hallgatókat az előre megfogalmazott elvárásaikból és nyitottá teszik őket valami új dolog befogadására. Robert Ballard, aki 1985-ben megtalálta a Titanicot, a következőket mondta: „Minden előadásod küldetése, hogy informáljon, oktasson és inspiráljon. Csak akkor tudsz inspirálni, ha adsz az embereknek egy új nézőpontot, amivel bepillanthatnak az életedbe
     
  4. Szállíts döbbenetes pillanatokat. A tudósok ezt úgy hívják „érzelmekkel kompetens stimuláció”. Az olyan előadás, ami erős érzelmi reakciót vált ki, például örömöt, félelmet, sokkot vagy meglepetést okoz, megragadja a néző figyelmét és az előadás után is emlékezni fognak rá. Bill Gates elképesztően jól alkalmazza ezt a technikát a nyilvános előadásaiban. Egyszer a maláriát terjesztő moszkitókról tartott előadást, majd a megfelelő pillanatban elengedett 2 ilyen rovart a teremben. Az emberek először ledöbbentek.
     
  5. Legyél vicces, viccmesélés nélkül. A humor segít, hogy a közönség könnyebben befogadja a mondandódat, és szerethetőbbé is tesz. A nevetést viszont nem viccmeséléssel kell elérned. Ken Robinson TED előadásában zseniálisan használja a humort. Eddig 45.5 millióan nézték meg az előadását.
    Már ez első 7 másodperc is erős: „Jó reggelt! Hogy vannak? Eddig egész jól, nem? Engem megcsapott ez az egész. Igazából megyek is. (Nevetés)”. Az első élmény, ami megalapozza az előadás sikerét.
    Robinson rendkívül jól használja az öniróniát az előadásaiban „Érdekesnek találom, hogy ha egy vacsorán vagyok, és azt mondom, az oktatásban dolgozom - őszintén, nem sűrűn vagyunk vacsorákon, ha az oktatásban dolgozunk. (Nevetés) Nem hívnak meg. És nem hívnak vissza, érdekesmód. Furcsa ez nekem. De ha mégis, és azt mondom valakinek, tudják, megkérdezik: "Mivel foglalkozik?" és azt mondom, hogy az oktatásban dolgozom, látom, ahogy a vér kifut az arcukból, és azt gondolják: "Istenem, miért pont én? Az egyetlen szabad estémen." (Nevetés)

    Majd elmondja a témáját és a 3 perc végéhez közelítve azt mondja: „Igazából ennyi volt. Köszönöm szépen. (Nevetés) Van még 15 percem. Nos, születtem... - nem. (Nevetés)

    Majd jönnek a történetek:
    Nagyszerű történetet hallottam - imádom mesélni - egy kislányról, aki rajzórán volt. Hat évesen ült a hátsó sorban, rajzolt, és a tanár észrevette, hogy ez a kislány alig figyelt órán, de ezen a rajzórán annál inkább. Felkeltette ez a tanár érdeklődését, odament hozzá és megkérdezte: "Mit rajzolsz?" A kislány így felelt: "Lerajzolom Istent." Mire a tanár: "De hát senki sem tudja hogy néz ki Isten." A kislány: "Egy perc múlva megtudják." (Nevetés)

    Majd jön még 3 ilyen történet és kezdődik az előadás értékadó része. A történetek viccesek, érdekesek és szorosan kapcsolódnak az előadás témájához.
  6. Tartsd be a 18 perces szabályt. Egy TED előadás nem lehet hosszabb 18 percnél, aminek komoly oka van. A 18 perc az ideális idő, amit a hallgatóság még képes aktívan végigkövetni. Ennyi idő alatt át tudsz adni nekik egy új és fontos gondolatot. A túl sok információ gátolja a megértést.

 



 

  1. Preferáld a képeket, ne a szöveget. A Power Point nem az ellenségünk. A felsorolás igen. Nem az számít, hogy mivel készíted el az előadásodat (prezi, videószerkesztő), de a legjobb TED előadásokban nincsenek felsorolások. Képek vannak, animációk és minimális szöveg. A képek uralják a szöveget. Aminek egyszerűen az az oka, hogy egy gondolatot jobban megértünk, ha egy képhez tudjuk kötni.
     
  2. Adj magadból. A sikeres TED előadók nyitottak, hitelesek és időnként sebezhetőek. Ha megnyílsz a közönséged felé és nem szerepet játszol, az mindig meghálálja önmagát. Az emberek megérzik, ha őszinte és nyitott vagy. Ne tarts attól, hogy mesélj nekik a félelmeidről, a bizonytalanságaidról vagy a kudarcaidról. Csak szimpatikusabb leszel számukra.

Forrás: Forbes.com

 

7 tipp, hogyan beszélj nyilvánosan

 

  1. Ne beszélj azonnal. A legtöbb előadó azonnal beszélni kezd, ahogy a színpadra ér, mert ideges. Helyette inkább lassan sétálj fel a színpadra, vegyél egy nagy levegőt, találd meg a helyed, várj pár másodpercet és aztán kezdd el. Ez elsőre furának tűnhet, de a nézőid számára ez azt sugallja, hogy totál kényelmes számodra ez a szituáció. Talán még érdekesnek is fogják tartani, mert azt várják, hogy ebből mi lesz.
     
  2. Azért adj elő, hogy adjál, ne azért, hogy kapjál. Vannak, akik azért tartanak előadásokat, hogy eladják a terméküket, követőket gyűjtsenek, eladják a könyvüket vagy csak szeressék őket. Ők azok, akik visznek, és nem hoznak. Ha ezen a közönség is átlát, akkor oda a hitelességed. Közösségi lények vagyunk. Azért jövünk össze, hogy értéket kapjunk. Azokat az embereket szeretjük, akik adnak, tanítanak valami újat vagy inspirálnak minket. Legyél te is ilyen.
     
  3. Létesíts szemkontaktust a nézőkkel, mindig mással. A pásztázás, a folyamatos szem és fej mozgatás a legrosszabb ellenséged. Olyan hatást kelt, mintha keresnél valakit a teremben és ezzel elveszted a nézők figyelmét. Sokkal egyszerűbb és jobb, ha kinézel egyvalakit és hozzá beszélsz. Ha befejezted az adott gondolatot, akkor keress egy másik embert és most hozzá beszélj. Ez a módszer nagyobb kötődést épít a nézőkkel és sokkal személyesebbé teszi az előadásod.
     
  4. Beszélj szokatlanul lassan. Amikor ideges vagy, nemcsak a szíved ver gyorsabban, a beszéded is felgyorsul. Pedig a közönség sokkal barátságosabb és megbocsátóbb, mint gondolnád.

Ráadásul, ha mély levegőt veszel és vársz egy picit, annak varázslatos hatása van. Érzed, ahogy a közönséged feszülten figyel. A szokatlanul lassú beszéd hipnotikus és eléri, hogy az emberek figyeljenek rád. Minél….több….szünetet …tartasz, … annál… hatásosabb.
Ezt csak a drámai részeknél használd, különben elég fura és vontatott előadásod lesz.
 

  1. Mellőzd az ellenzőket. Ne foglalkozz azokkal az emberekkel, akik húzogatják a szemöldöküket, keresztbefonják a karjukat vagy rázzák a fejüket. Helyettük csak a szurkolókra koncentrálj. Azokra, akik láthatóan élvezik az előadást, elkötelezettek és még bólogatnak is. Ha csak azokra koncentrálsz, akik pozitív energiákat küldenek feléd, akkor sokkal magabiztosabb és jobb előadásod lesz, mintha próbálnád meggyőzni a kétkedőket.
     
  2. Alakítsd az idegességet izgatottsággá. A tünetei teljesen hasonlóak, izzadó tenyér, dobogó szív, feszült idegek. Amikor a színpadra kell állnod valami hasonló izgatottságot fogsz érezni. Ilyenkor mondd azt magadnak és akár a közönségnek is, hogy rendkívül izgatott vagy. Ez segít megváltoztatni a hozzáállásodat is, hiszen te azért vagy izgatott, mert a kedvenc témádról beszélhetsz, nem pedig ideges vagy, mert bizonyítani akarsz.
     
  3. Mondj köszönetet, ha végeztél. A taps egy ajándék, és amikor ajándékot kapsz, azt meg kell köszönni. Ezért az előadásokat érdemes a két legerőteljesebb szóval zárni: Köszönöm szépen.
     

Forrás: entrepreneur.com

 

Mi a TED előadások sikerének a titka Chris Anderson szerint?

 

Hogyan tegyünk felejthetetlenné egy előadást? Miként legyünk igazán meggyőzőek a színpadon? Hogyan állítsuk össze az előadásunk tartalmát?

 

Egy előadás hatásosabb lehet bármilyen írott szövegnél. Egy alaposan kidolgozott, ám rövid, közérthető beszéddel tudunk a leghatékonyabban tudást és információkat átadni, megosztani az álmainkat és másokat lelkesíteni.

 

Chris Anderson, a TED konferenciák elnöke és vezető kurátora elmagyarázza, mi történik a TED színpadán.

 

Chris Anderson és a TED csapata most először összeszedte, mi mindent tanultak arról, hogyan kell előadást tartani. A jó előadásnak természetesen nincsen biztos receptje, ám a TED-esek tömören, lelkesen és szellemesen ismertetik a nélkülözhetetlen hozzávalókat.

 

Nincs még egy ember a világon, aki jobban ismerné az előadások csínját-bínját, mint Chris Anderson. Az elmúlt évek során számtalan előadót vett a szárnyai alá.

 

A TED előadások a retorika reneszánszát hozták el a 21. század számára. Viszlát, dagályos akadémiai eszmefuttatások, viszlát, tudományos halandzsa, viszlát, fellengzős erkölcsi prédikációk, viszlát, kábító PowerPoint prezentációk!

 

Chris Anderson szerint ez a sikeres előadás legfőbb titka.

 

Egy sima előadás arról szól, hogy elmesélsz egy történetet, feltársz egy személyes titkot, és lezárod egy cselekvésre felszólítással. A TED előadásoknak mégsem ez a titka. Mert idővel ez sablonossá és érzelmileg manipulatívvá tenné az előadásokat.

 

Mégis van pár közös pont a látszólag teljesen eltérő előadások között.

Az előadó dolga, hogy a hallgatók fejébe átvigyen egy csodálatos ajándékot: egy gondolatot.

Az előadó és a nézők agyhulláma egymásra hangolódik, egyszerre élnek át érzéseket és egyszerre fogalmazódik meg mindenki fejében ugyanaz a gondolat. Egyszerre alakul ki mindenki agyában ugyanaz a mintázat, vagyis megjelenik maga a gondolat. Pillanatok alatt teleportálódik ugyanaz a mintázat az összes néző agyába.
 

De mi is az a gondolat?

Egy információminta, ami segít a világ megértésében és a benne való eligazodásban. Sokféle gondolat van. Van analitikus, elemző, egyszerű és szép.

Sir Ken Robinson azt a gondolatot adta át, hogy az oktatásban a kreativitás tanítása ugyanolyan hasznos, mint az írásé és az olvasásé.

Elora Hardy azt a gondolatot adta át, hogy a bambuszépítmények gyönyörűek, természetesek és a földrengésnek is ellenállnak.

Chimamanda Adichies azt adta át, hogy az ember több, mint önálló egyén.

A világnézetünk milliónyi egyedi gondolatból épül fel. Ha ebből az egyik gondolat az, hogy a macskák imádni valóak, akkor egy doromboló macska látványa a simogatás ingerét váltja ki belőlünk:
 

Tudd meg, mitől lesz az előadásod átlagosból zseniális.
 
 

 

 

Ha egy másik gondolatdarabka szerint a tigrisek veszélyesek, akkor ennek a macskának a fotójától máshogy viselkedünk:

 

 

Tudd meg, mitől lesz az előadásod átlagosból zseniális.
 
 

 

 

Ezért olyan fontosak a világnézeteinket kialakító gondolatok.

Ha elfogadod, hogy az előadó dolga, hogy felépítsen egy értékes gondolatot a nézők fejében, akkor itt van négy szempont, hogyan érdemes ezt csinálnod:
 

  1. Az előadásodnak egyetlen fő gondolata legyen. Adj időt magadnak, hogy megmagyarázd. Hozz fel példákat, helyezd szövegkörnyezetbe és töltsd meg élettel. Fogj egy gondolatot és azt vidd végig az előadáson. Minden, amit mondasz, ehhez az egy gondolathoz kapcsolódjon.
     
  2. Tedd befogadóvá a hallgatóságot. Mielőtt egy új gondolatot tudnánk küldeni a nézők agyába, meg kell szereznünk a hozzájárulásukat. Mi ennek a legjobb eszköze? A kíváncsiság. Piszkáld fel a kíváncsiságukat. Dobj be izgalmas és provokatív kérdéseket, amitől megtudják, hogy mi az, ami értelmetlen, ami magyarázatra szorul, amiről az előadásod szól. Előbb mindig építsd fel a kapcsolatot a nézők világnézetével. Ehhez keltsd fel az érdeklődést a saját világnézeted iránt.
     
  3. Lépésről-lépésre építkezz. Használj a közönség számára ismert elemeket. Használd a szavakat, hogy a hallgatok fejében lévő elemeket összefűzd. Ne a sajátod, hanem az övéket. Sokszor megfeledkezünk róla, hogy a számunkra mindennapos fogalmak mások számára újak lehetnek. A hasonlatok hasznosak lehetnek a darabok összeillesztésében, mert a fejekben meglévő ismert elemekre építkeznek. Így tett Jennifer Kahn, amikor elmagyarázta a CRISPR nevű új biotechnológiai eljárást: „Olyan, mintha lenne egy szövegszerkesztőnk a DNS szerkesztésére. A CRISPR-rel genetikai szövegeket vághatunk ki és illeszthetünk be”. Az ilyen hasonlatok „aha” élményt váltanak ki, ilyenkor valami a helyére kerül, beugrik és bevésődik a közönség agyába.
     
  4. A gondolat legyen megosztásra érdemes. Tedd fel magadnak a kérdést, hogy mi ennek a gondolatnak a haszna. Ha csak neked, vagy egy szűk csoportnak érdekes, akkor nem éri meg terjeszteni. De, ha a gondolatban benne van, hogy másoknak örömet okozzon vagy megváltoztassa a kilátásaikat vagy egy másfajta viselkedésre ösztönözzön, akkor megvan az igazi ajándék minden hallgató számára. Akkor ez egy jó gondolat, amire érdemes felfűzni az előadásodat.

 

 

Forrás: TED.com

 

Összefoglalva

 

Ez a 7 9 7 4 tanács segít neked abban, hogy átlagosból zseniális előadásokat tudj tartani. Ha kamera elé állsz, hogy videós tartalmakat készíts, csak vedd elő ezt a cikket, fusd át és ez alapján építsd fel a mondandódat. Ha színpadra állsz, vagy kisebb csoportnak beszélsz, akkor ezek alapján érdemes felkészülnöd.
 

A cikk összefoglalóját egyszerűen megszerezheted, elrakhatod magadnak és puskázhatsz róla, amikor csak szükséged lesz rá. Egyszerűen kattints a letöltés chatbottal gombra, majd a messenger felületen az indításra, ha még nem beszélgettél a chatbotunkkal.


Letöltöm chatbottal
 

 

 

Máris küldi a letölthető összefoglaló puskát üzenetben. Ha elfelejted, csak írd be bármikor a chatbotnak, hogy letöltéseim és listázza neked a puskákat.

 

Tetszett a cikk?

 

Akkor támogasd a munkámat egy lájkkal és segítsd a barátaidat egy megosztással. A kérdéseket imádom, a kritikákból pedig tanulok, ezért ne habozz megírni őket.

Vissza

Címkék : vevőszerzés., tippek, puska, interjú, előadás

Hozzászólások :

Csatlakozz a beszélgetéshez!

Oszd Meg a Cikket :


Szerző

Bártfai Balázs vagyok. 2003 óta valósítom meg a saját és mások ötleteit az Interneten. Több sikeres ötlet és pár kudarc áll a hátam mögött. Az automatizált megoldásokban hiszek. Ezért olyan stratégiákat dolgozok ki, amik folyamatosan szállítják a vevőket. Arról írok, hogyan lehetnek kézzel fogható eredmények az üzleti célú blogolásból.

Kapcsolódó cikkeink:

 



Hírlevél

 

 

 

Címkék

Friss Hírek