Hogyan válassz online marketingest, hogy ne fizess rá?

Kategória: TartalomMarketing Tippek | Cikk Gyors olvasása
MEGOSZTÁS

 

 

Hogyan válassz online marketingest, hogy ne fizess rá?
 
 
 
 

Nem tudod, hogyan találj jó marketingest? Ez a cikk ebben fog segíteni

 

A marketinges, a cégek többségének még mindig megfoghatatlan. Nincs is tisztázva, hogy mi is a feladatuk. Ők írják a Facebook posztjainkat, vagy az ő dolguk, hogy eladják a termékünket?

Az igazság valahol a kettő között van. A marketing egy kőkemény szakma, amihez szakértelem kell. Szerencsére az online marketing teljesen jól mérhető, így nem megérzésekre kell hagyatkoznod, amikor marketingest választasz magadnak.

A nagy kérdés: alkalmazottat vegyek fel vagy céget bízzak meg?

 

A döntést sokféle szempont alapján lehet meghozni. Szempont lehet az is, hogy az alkalmazottat lehet képezni, viszont nem tud mindent a kellő mélységben elsajátítani. Megtanulhatja a cég kultúrát, beilleszkedhet, és idővel azonosulhat az vállalati értékrendszerrel és ennek megfelelően fogja alakítani a cég online marketing tevékenységét is. Azonban mindig újra kell kezdeni, ha új embert kell felvenni a helyére.

 

Ha céget bízok meg a marketingfeladatokkal, akkor a különböző tevékenységeket szétbonthatom és mindegyikre megkereshetem a megfelelő szakembert, csakhát ki kell adnom a céges infókat és talán a kommunikáció is lassabb.

 

Bárhogyan is, azt lenne jó tudni, hogy milyen feladatokra van szükség, és hogyan lehet objektívan választani a marketingesek közül. Nem egyszerű, az biztos.

 

 

Hogyan válassz online marketingest, hogy ne fizess rá?
 
 
 

Kit bízzak meg a marketing feladatokkal? Alkalmazottat vagy céget?
 

 

Mivel tudja a marketingesed a legjobban támogatni a céged működését?

 

Az online marketing egy zseniális dolog, mert a hagyományos reklámmal ellentétben, minden pontosan mérhető. Tudom, hogy melyik hirdetést mennyi ember látta, tudom mennyien kattintottak rá, és azt is tudom, hogy melyik hirdetés mennyi rendelést hozott.

 

A legjobb pedig az, hogy pontosan mérhető, hogy melyik esemény mennyibe került. Tudom mennyibe került egy néző/olvasó elérése, mennyibe egy kattintás, és mennyibe került egy vásárló megszerzése.

 

Mivel ezek a folyamatok tökéletesen mérhetők, ezért előre megmondhatom, hogy nekem 5000 Ft –ot vagy 65.000 Ft –ot ér meg egy vásárló. Ha ennél többért hozza a hirdetés, akkor valószínű nem éri meg.

 

Innentől pedig visszavezethető az is, hogy mennyit ér meg egy kattintás és mennyit egy megjelenés. Kicsit kell csak számolni hozzá. Írtam is egy cikket arról a 10 bennfentes titokról, amivel előre kiszámolhatod a kampányod megtérülését.

 

Vagyis eleve megadhatsz olyan mérőszámokat, amiket vagy teljesít a marketing csapatod és akkor jól dolgoznak, vagy túlteljesít, és akkor zseniálisan dolgoznak, esetleg alulteljesít és pocsékul dolgoznak.

 

Ezekről az objektív mérőszámokról később részletesebben írok, de most az is elég, hogy lásd, lehet mérni mindent és egyáltalán nem a szerencsén múlik, hogy a hirdetés csak égeti a pénzt vagy bevételt is termel. Minden számokra épül és tudományos szintre emelhető.

 

Mihez értsen az alkalmazottad?

 

Mivel az online marketing pontosan mérhető és annak sincsen többletköltsége, ha 2 reklám helyett 20 reklámot futtatsz, így a legolcsóbb módja annak, hogy marketingesek kísérletezzenek és próbálgassák mire reagál a legjobban a piacod. Ezek a kísérletek vezetnek oda, hogy megtalálják neked azt az üzenetet, amivel a céged végül online és offline is le tudja aratni a piacot.

Aközött sem kell választanod, hogy az online marketing esetén mire fókuszálj. Persze vannak nagy területek, de ezek tökéletesen automatizálhatók és átjárhatóak.

 

Nem kell választanod a …
 

  1. Keresőoptimalizálás
  2. A közösségi média jelenlét
  3. Az adwords hirdetések
  4. A YouTube hirdetések
  5. A Facebook hirdetések

 

… közül, mert ugyanabból a reklám keretből mindegyiket használhatod egyszerre és még hatékonyabb is lesz.

 

Az viszont már ebből az 5 területből is pontosan látszik, hogy egyetlen ember nem érthet mindegyikhez. Sőt talán az is kevés, ha mindegyik területre külön marketingest alkalmazol.

 

Mégis van egy terület, ami ezt az 5 részt összefogja,és ha csak arra koncentrálsz, ha azt kéred számon a marketingesedtől, akkor a cégedet a valódi sikerek felé tereled.

Ez pedig a tartalommarketing.

 


Komolyan a tartalommarketingre fókuszáljak?

 

A tartalommarketing az nem szövegírás. Sokkal inkább egy komplex folyamat, ami arról szól, hogyan lehet a piac érdeklődését értékes tartalmakkal, a szakmai tudás megosztásával felkelteni. Az érdeklődőkből hogyan lehet elérhetőséget megszerezni (lead gyűjtés), és hogyan kell kapcsolatot tartani velük (lead gondozás), hogy a folyamat végén az olvasókból elégedett vásárlók legyenek.

Ezt a folyamatot részletesebben és gyakorlatiasan mutatja be az első magyar tartalommarketing könyv.

 

 

Hogyan válassz online marketingest, hogy ne fizess rá?
 
 
 

 

Tartalommarketing a gyakorlatban. 360 oldalon tökéletesen gyakorlatias tudással.

 


Tartalommarketing a megoldás az online marketingedre is

 

Nem biztos, hogy neked kell elolvasni a könyvet, de add oda a marketingesednek és a HR munkatársaknak, hogy tudják, milyen marketing munkára van szüksége a vállalkozásodnak.
 

A könyvben 360 oldalon van leírva annak a gyakorlata, hogy egy vállalkozás az értékes tartalom megosztásával, hogyan tud fejlődni. Hogyan lesz egyre több olvasója, egyre több hűséges vásárlója és hogyan fogja magát átpozícionálni a szürke vállalkozások közül egy olyanná, ami valóban jobb hellyé akarja tenni a világot és ehhez megadja a legfontosabb dolgot: az értékes tudást.

 


Miért a tartalommarketing?

 

Az értéket adó tartalom tökéletesen szegmentál, célzott kommunikációt tesz lehetővé és erőszakmentesen tereli az érdeklődőket az értékesítési folyamatodba.

A legjobb mégis az, hogy valódi értéket teremtesz és nem átvered, manipulálod a piacod, hogy valahogy pénzt tudj kivenni az emberek zsebéből. Értéket adsz a tartalmaiddal, tanítod a piacod, és tényleg jobb helyé teszed a világot!

Te is szívesebben olvasol el egy cikket, ami tanít valamit…. miközben a reklámok, a hírlevelek, a felugró ablakok és a Youtube videókat megszakító idegesítő reklámok, csak nyomorrá teszik az életünket. Kasszás Erzsi óta többet jársz a CBA-ba? A Notionótól veszed a parfümöket és rohantál a patikába… az „anya, de MIIIÉÉÉÉRT” gyógyszert venni?

A könyv gyakorlati lépései össze vannak foglalva a fejezetek végén és vannak feladatok, amik segítenek, hogy az ötleteidet könnyebb legyen átültetni a gyakorlatba. Ezek az ötletek pedig a céged kincsei lesznek és nem vesznek el azzal, ha cserélődik a marketing csapatod.

 

Ha ez olyan jó lenne, a multik is ezt használnák.

 

A legnagyobb nemzetközi marketingesek is ezt a módszert használják, hogy dollármilliókat keressenek. A nagy multik pedig annyira félnek a módszer elterjedésétől, hogy az Adidas bejelentette, hogy abbahagyja a tévé reklámokat, a red bull pedig saját tartalomügynökséget tart fenn, aminek a kapacitásáért sorban állnak a multik. Ha hagyod befoglalják a kisvállalkozások elől az online piacokat.



Jobb marketing, kevesebb marketinggel?

 

A tartalommarketing legnagyobb előnye az automatizáció. Amikor készül egy értékes cikk az üzleti blogodra, akkor ezt a cikket tudod használni az összes hirdetési csatornádon.

Vegyük alapul a korábbi 5 lépést:
 

  1. Keresőoptimalizálás

 

A Google keresőnek az a fontos, hogy minél több értékes tartalom legyen az oldaladon és azok az emberek, akik a keresővel megtalálják az oldalad (egy adott cikket), azok ott időt töltsenek. Ha időt töltenek az oldaladon, akkor az értékes, így előrébb sorolja és több látogatót hoz neked.

Ha követed a tartalommarketing a gyakorlatban könyvben leírt tartalom fejlesztési módszereket, akkor biztosan imádni fogják az olvasóid a tartalmaidat és így a Google is imádni fog.



 

  1. A közösségi média jelenlét
     

Sokan ezt misztifikálják túl, pedig egyszerűbb, mint gondolnád. Az embereknek problémáik vannak, amiket a céged old meg. Azért kezdenek el követni egy adott közösségi oldalon, mert ők azt az oldalt szeretik, és tőled pedig értéket akarnak kapni.

A cuki cicás posztok és az idézetek nem értékek. Az árakciók és a nyereményjátékok azok, de nem igazán segítenek a céged fejlődésében. Ezért sokkal jobban jársz, ha ezeken a csatornákon, pont úgy, mint e-mailben is értékes tartalmakat küldesz a követőknek. Mit? Benne van a könyvben 
 

A közösségi média felületeiden nem kell mást és mást csinálnod, csak ugyanazt. Azt a cikket, amit megírtak neked az üzleti blogodra, automatikusan megosztod ezeken a közösségi oldalakon. Megosztod a Facebookon, a Pinteresten, a Google oldaladon, a LinkedIn és akár a YouTube-on is.
 

Ezzel máris hatékonyabb leszel, mint a vállalkozások 80%-a.

Értéket adsz, így nem csak új emberekkel ismerteted meg a céged legjobb oldalát, de még a meglévő ügyfeleidet is gondozod, ami ez egyik legfontosabb marketing feladat.






 

 

  1. Az adwords hirdetések
     

Az adwords hirdetési rendszerével is részletesen foglalkozik a könyv, így ebbe most nem mennék bele. A lényeges rész, hogy a direkt ajánlatokon kívül, érdemes ott is elérned az érték adó tartalmaiddal a leendő és a korábbi ügyfeleidet.

Az adwords hirdetésekkel nagyon jól lehet dolgozni, ha a céged egy közismert problémára kínál megoldást, így a legjobb, ha van aki mélyrehatón ismeri az adwords titkait. Ha nincs ilyen marketingesed, akkor szervezd ki.



 

  1. A YouTube hirdetések
     

Az értékes tartalom nem csak írott lehet. Egyre fontosabbak a vidós tartalmak, ezért ezzel is részletesebben foglalkozik a könyv. Nem feltétlenül kell szakértőt felvenned erre a területre, de érdemes legalább azokat a minimális dolgokat megkövetelned, amit a tartalommarketing a gyakorlatban könyvben megtalálható.



 

  1. Facebook hirdetések
     

Az üzleti blogod cikkeit fogod reklámozni a Facebookon, hiszen a cikkeket a legolcsóbb reklámozni, mert ezt szeretik legjobban az emberek

Az adott cikk címe, a fotója és a leírása lesz a hirdetésed kreatívja. Azért, mert az működik a legjobban, ha a hirdetés és a weboldal, amire a látogató érkezik, szinkronban van egymással. Ha a cikkeidet hirdeted, ez tökéletesen megvalósul.

 


Mit kérj számon az online marketingesedtől?

 

Elsősorban azt, hogy ne csak a cég egyik lábát építse ebből az ötből, hanem lehetőleg minél többet. Attól függően, hogy melyik rész lesz a vállalkozás számára fontosabb, majd arra a területre külön kiképzel szakértőket vagy kiszervezed a feladatokat.

Ahhoz, hogy megtaláld azt, akivel érdemes együtt dolgoznod, tudnod kell, hogy mit kérj számon.

Ehhez be kell vezetnünk két fogalmat: konverzió és 1 konverzióra jutó költség.
 

 

A konverzió bármi lehet, amit egyszerűen mérni lehet és számodra fontos.
 

Konverzió lehet az üzleti blogod olvasóinak száma, lehet a lájok és a megosztások száma. De érdemesebb olyan konverziót mérni, aminek a haszna közvetlenül érezhető.

Ezért érdemes a hírlevél feliratkozókat mérni, az ajánlatkérőket, a letöltőket és azokat, akik nevesítik magukat és megadják az elérhetőségüket. természetesen a vásárlás is konverzió, de nem mindenki olyan szerencsés, hogy az értékesítési folyamata online lezárható.

 

1 konverzióra jutó költség, sokkal egyértelműbb. Azt mutatja meg, hogy mennyibe került neked a cél elérése. Mennyibe került egy látogató, egy hírlevél feliratkozó, egy letöltő vagy egy vásárló.

Ezeket az adatokat pontosan megmondja a Facebook és a Google Adwords hirdetési rendszere is.
 

Innentől pontosan tudod, hogy a hirdetés megéri vagy sem, hiszen kiszámolhatod, hogy mennyit ér meg egy vásárló.

Az is kiszámolható mennyi érdeklődőből lesz vásárló. Így már azt is tudod, hogy mennyit ér meg egy olyan konverzió, ami érdeklődőket hoz. Sima statisztika.

Nem tudod kiszámolni?

Ebben az esetben is használd ezt a két mérőszámot, mert tökéletes viszonyszámok lesznek a marketing csapatod hatékonyságának mérésére.
 

 

 

Reklámok összehasonlíthatósága

 

Követeld meg, hogy a jelentésekben szerepeljen, hogy az adott időszakban mennyi és milyen reklámokat futattak. A különböző konverziókból mennyi volt és azoknak mekkora volt az értéke.

Így már össze tudod hasonlítani a reklámokat egymással. Látni fogod, hogy az egyik 50 Ft-ért hoz látogatót a másik 75 Ft –ért. Az egyik 1350 Ft-ért hoz egy hírlevél feliratkozót, a másik 875 Ft-ért.

Ezek alapján tökéletesen eldönthető, hogy a piacod melyik reklámodat szereti jobban és melyik a hatékonyabb.

A marketingeseidtől tehát azt kell elsőként megkövetelni, hogy adjanak ilyen jelentést és mindig több reklámot futtassanak egymás mellett, hogy azok versenyezzenek a vevők figyelméért és el lehessen dönteni, hogy melyik a hatékonyabb.

 

 

Reklámok fejlődése

 

Követeld meg, hogy minden időszak végén (javasolt 4 hét) mondják meg, hogy szerintük melyik reklámkampányok voltak a jók, és melyek a rosszak. Mondják meg, hogy a következő időszakban milyen új reklámokat fognak készíteni a begyűjtött adatok alapján.

Hiszen a Google analyticsben pontosan látni a látogatók viselkedését és azt, hogy miért vásároltak vagy konvertálódtak , vagy épp miért nem. További hasznos adatokat kap a marketinges a hirdetési rendszerek adataiból is (Facebook, és Adwords). Ezekből pedig felállítható egy hipotézist, ami lehet mondjuk a következő: Sokkal jobban teljesítene a reklám és az oldal, ha kék helyett zöld lenne. Vagy jobban teljesítene, ha nem egy gitározó férfi lenne rajta, hanem egy mosolygó nő.

A következő időszakban pedig a korábbi nyertes hirdetések versenyeznek az új hipotézis alapján létrehozott hirdetésekkel. Az időszak végén látni lehet majd, hogy a hipotézis jó volt vagy sem.

 




 


Honnan látszik?

 

Egyszerűen onnan, hogy a korábbi nyertes hirdetések 1 konverzióra jutó költsége alacsonyabb vagy magasabb volt. Ha magasabb, akkor most egy jobb reklámot csináltak, ami olcsóbban nagyobb hatást ért el.

Ha drágább lett az 1 konverzióra jutó költség, akkor ez egy rosszabb hirdetés volt.

A következő időszakban egy újabb hipotézist állítanak fel és a korábbi nyertes hirdetésekkel versenyeztetik őket.

Ha azt látod, hogy a reklámjaid fejlődnek és idővel csökken az 1 konverzióra jutó költség, akkor jól dolgozik a marketing csapata.

Ha a hipotéziseik sorra megbuknak, és nem változik vagy növekszik az 1 konverzióra jutó költség, akkor rosszul végzik a munkájukat.

 


Összefoglaló

 

A mostani amerikai elnök, azért nyert választást, mert az online hirdetéseiben ezeket a mérőszámokat használták. Azokat a reklámokat, amik jól teljesítettek megtartották és csináltak még hasonlókat. Amik nem hozták a számokat, azokat leépítették.
Működik a módszer? Persze, hiszen nyertek!

Innentől te döntöd el, hogy bekötött szemmel, a megérzéseidre támaszkodva szervezed a céged marketingjét vagy tudományos szintre emelve, mérésekre és számokra alapozva. Ez volt a bevezető szint és mély még a nyúl ürege.

Ha pedig nem csak a profit érdekel, de a vállalkozásod megítélése is, akkor ideje a tartalommarketing irányába kormányozni a marketing csapatod, vagy a leendő alkalmazottaid.

 

Ha tetszett, oszd meg. A kérdéseket pedig imádom :)

Vissza

Címkék : kivitelező, tippek, marketing

Hozzászólások :

Csatlakozz a beszélgetéshez!

Oszd Meg a Cikket :


Szerző

Bártfai Balázs

Bártfai Balázs vagyok. 2003 óta valósítom meg a saját és mások ötleteit az Interneten. Több sikeres ötlet és pár kudarc áll a hátam mögött. Az automatizált megoldásokban hiszek. Ezért olyan stratégiákat dolgozok ki, amik folyamatosan szállítják a vevőket. Arról írok, hogyan lehetnek kézzel fogható eredmények az üzleti célú blogolásból.

Kapcsolódó cikkeink:

 



Hírlevél

 

 

 

Címkék

Friss Hírek